کد مطلب:32172
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
تعريف جامع و كاملي از ملائكه بيان فرماييد.
قرآن كريم علاوه بر معرفي موجودات و نعمت هاي ظاهري و محسوس ، از آفريده هاي ديگر خدا نيز نام برده كه ما را ياراي درك حسي آنان نيست. دسته اي از اين موجودات ملائكه هستند. از آن جايي كه با حواس ظاهري درك نمي شوند، از ويژگي هاي وجودي و ماهيت ايشان نمي توان آگاهي يافت و تصويري يقيني از ايشان عرضه داشت. لذا هر فرقه و هر گروهي تعريف خاصي از ملائكه دارند.
بت پرستان مي گفتند. فرشتگان همان ستارگان سعد و نحس هستند كه زنده اند. فرشتگان سعد را فرشتگان رحمت و فرشتگان نحس را فرشتگان عذاب مي گويند.
مجوسي ها مي گويند. فرشتگان از نور زاده مي شوند و شياطين از ظلمت.
مسيحيان گفته اند: فرشتگان مجرّدند و مكان ندارند، بلكه نفوس ناطقه اي هستند كه در بدن ها قرار ندارند. اگر خون و پاك باشند، ملائكه اند و اگر بد و ناپاك باشند، شيطان اند.
بعضي از فلاسفه قديمي گفته اند: فرشتگان نفوس زميني و مدبّر عالممُلك هستند. به خوبان آنان ملائكه و به بدان آنان شيطان مي گويند.
متلكمان مي گويند: فرشتگان اجسام نوراني الهي الهي و نيكوكار هستند كه بر تصرّفات سريع و اعمال سخت وحيرت انگيز قادرند. مي توانند به صورت هاي گوناگون درآيند. آن ها عقل و فهم دارند و در آسمان ها هستند.
ملاصدرا، الهي قمشه اي، علامة طباطبايي، شهيد مطهري و بسياري ديگر از فلاسفة اسلامي معتقدند: از آياتي كه دربارة ملائكه آمده، استفاده مي شود آن ها موجوداتي پيراسته از پيوند هاي مادي و مجرّد از صفات جسماني اند. تزاحم و تضادي در كارها وصفات ذاتشان نيست.
خلاصة آن چه مي توان مطابق با قرآن و سنّت و عقل گفت، اين است : فرشتگان موجودات جسماني مادّي نيستند، بلكه مجرّدند و موجودات مجرّد ممكن است مجرّد برزخي يا مجرّد عقلاني باشند و يا به حسب مراتب فرق كنند.
از جمله موضوعات مهم اسلامي و معتقدات ضروري مذهب، ايمان به وجود ملائكه است. قرآن به اين موضوع آن قدر اهميّت داده كه در رديف ايمان به خدا و روز قيامت آن را شمرده است: پيامبر به آنچه خدا نازل كرده، ايمان دارد و مؤمنان نيز به خدا و فرشتگان و كتابهاي آسماني و پيامبران الهي ايمان دارند.[7]
2[7] بقره (2) آية 285؛ عليرضا رجالي تهراني، فرشتگان، ص 19 به بعد، با تلخيص.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.